onsdag 5 januari 2011

Ett informativt inlägg

Jag tänkte jag skulle skriva ett långt och informativt blogginlägg, eftersom det var så länge sen jag bloggade menar jag. Men när jag väl hamnade här kändes det inte som om jag hade något vettigt att förmedla. Hmm. Följande halvvettiga saker kan jag ändå dela med mig av:

Jag har gjort sista dagen på jobbet före föräldraledigheten. Det är skönt. Just nu är vi lediga hela familjen, det är väldigt skönt. Man borde vara ledig mer.

Jag har skottat snö idag. Det är roligt. Men min kropp gillar det inte riktigt. Blir lite halvstel och får ont i vänster ljumske. Foglossning.

Det mesta jag läser just nu, förutom bloggar och sånt, är förlossningsrelaterat. Andning och avslappning, smärta och smärtlindring, målbilder och inställningar. Ibland riktigt rolig och intressant läsning, ibland bara skrämmande.

Fred har kommit in i en pusselperiod. Det pusslas och pusslas och pusslas. Det är ganska roligt faktiskt, för det är roligt att pussla.

Linus har (med lite hjälp) kommit igång i Freds renoveringsobjekt till rum på ovanvåningen. På två dagar har det gått från att vara "inte alls klart" till att vara halvklart i alla fall. Det är bra. Nu ska inte Fred (som fortfarande sover i vårt sovrum) flytta in i ett nytt rum i rödaste rasket. Känns väldigt opsykologist att flytta honom samtidigt som en ny liten bebis flyttar in i vårt rum istället. Men det är ändå bra att rummet närmar sig "färdigstatus". Hux flux är nytt innertak uppsatt och målat en gång, den ofärdiga väggen är nästan färdiggipsad, återstående väggar är snart färdigspacklade. Så småningom ska golvet isoleras och nya golvbräder ska läggas in och oljas. Sen tapeter och lister på det. Tjoff - färdigt! Eller nåt...

Jag bakar. Bröd och kakor hittills. Förhoppningsvis bullar inom en snar framtid. Och mer bröd, och lite mer kakor. Min förhoppning är att få fikabesök när bebisen har kommit ut. Annars får jag fika upp allt själv, men samma resultat som sist - att jag lyckas med konststycket att gå upp i vikt trots att jag ammar.

Jag försöker boa. Ska flytta om kläder i byråar och skötbord för att få plats med en ny uppsättning småkläder som för tillfället ligger nedpackade. Ska fixa ullfiltar och bäddgrejer till vagnen. Ska plocka hem babykorgen från mamma och pappa. Köper filtar. Städar skåp på måfå.

Jag fick för mig att börja städa köksskåp häromkvällen. Det hela ledde, förutom till rena skåpsluckor och smulfria skåp, även till att elvispen bytte skåp! Bara en sån sak. Vad som helst kan hända känns det som. För den som undrar - elvispen står inte längre bland mina hushållsapparater (brödrost, vattenkokare, hushållsassistent, matberedare, våffeljärn, smörgåsgrill, stavmixer) utan står nu bredvid mina bakbunkar. Häpp!

Jag stryker inte. Jag har en enorm hög med stryktvätt som jag varje dag tänker att jag ska ta tag i. "Det blir perfekt att ta hand om samtidigt som jag kollar på skidorna på TV". Men varje dag kommer något annat i vägen. Jag kollar inte ens på skidorna. Sorgligt. Men imorgon kanske...

Jag packar inga BB-väskor. Vet inte vad jag ska stoppa ner. Och vill inte stoppa ner massa saker när jag fortfarande är förkyld.

Jag är fortfarande förkyld. Det stör mig. Tät i näsan titt som tätt. Dessutom satte sig förkylningen någonstans i örat vilket ledde till att jag gick omkring i typ en vecka och kände mig groggy titt som tätt. Nu tror jag det börjar släppa, eller det har i alla fall inte varit så farligt med groggy-känslan idag. Det är skönt. För den känslan är bra mycket mer störande än nästäppan.

Fred är fortfarande förkyld. Eller ja, han snorar massor. Och är tät i näsan titt som tätt. Han är dock ganska bra på att ta nässpray. Även om han alltid protesterar när det kommer på tal.

Vi har varit på IKEA med en släpkärra eftersom vi skulle köpa minst två bokhyllor. Vi kom ut utan någon som helst möbel och fick köra med tom kärra hem också.

Tja, det är väl lite av vad som händer eller har hänt i mitt liv just nu.

1 kommentar:

Lena sa...

men köpte ni servetter på ikea åtminstone??? ni kunde ju ha fyllt släpvagnen, perfekt sen när alla kladdiga gäster kommer o kalasar på bullar när bebisen är född :)