tisdag 11 januari 2011

Förlossningsrelaterade citat, del 1

Jag läser en del förlossningsböcker och sånt nu, då stöter man på en del intressant information.
För många kvinnor är förlossningssmärtan den svåraste smärta de någonsin upplevt och studier där man jämför olika smärttillstånd visar att bara fingeramputation utan bedövning gör mer ont än att föda. Exempelvis så hamnar kronisk ryggsmärta, cancersmärta och frakturer lägre på en skala där patienter själva får skatta sin smärta.
Okej, det känns ju inspirerande. Men om man bortser från det faktum att jag snart ska föda. Två uppenbara frågor:

1. Vem har dom amputerat fingret på i dessa studier, utan bedövning dessutom, för att komma fram till dessa resultat? Och vilka andra morbida saker har de gjort för att komma fram till dessa resultat?

2. När jag tittar på filmer där de hugger fingrarna av folk, det händer ju emellanåt att dom gör sånt i filmer menar jag, kommer jag efter min förlossning tycka att det är ändå hemskare än vad jag redan tycker att det är?

Citatet ovan kommer förresten från Gudrun Abascals bok Att möta förlossningssmärtan, sidan 48.

5 kommentarer:

bollebygdsbo sa...

Man måste inte läsa allt liksom. ;)
Hur man upplever en förlossning är väldigt individuellt.
Jag hade mer ont av mina cellgifter än någon av mina fyra förlossningar. Huuuu!
Förlossningssmärtan kan jag inte minnas, men det onda efter cellgifterna minns jag.
Kram till dig

Malin sa...

Detta måste jag tänka på nästa gång jag ser någon som blir av med fingret i en film. Iof. tyckte jag det såg ganska ont ut häromdagen i en film när en kille blev hajbiten, kanske mer ont än en förlossning.

Katharina sa...

Mamma: Nej jag vet att man inte måste läsa allt, men det är lite svårt att veta när man kommer till de här bitarna innan man redan är i dem liksom. =) Och har man väl börjat läsa så slutar man ju inte direkt. =)

Malin: Hmm, det kanske var en försöksperson som fattades i studien. "Person som blir hajbiten" borde också fått uppskatta sin smärta under pågående bitattack?

Malin sa...

Ja, det tycker jag, så det hade varit några olika att jämföra med.

Lena sa...

Hm, ja det görs läskiga studier på allt. Idag pratade vi om bananflugor på lunchen, men de kanske inte har några fingrar? eller smärtsamma förlossningar, de verkar liksom bara klona sig själva... om du tänker på dom där fingrarna under förlossningen kanske det inte gör lika ont eller? hm, i övrigt tror att du bara kan äta på som vanligt, annars kan ni väl stanna på mcdonalds på väg till BB? :)