torsdag 27 januari 2011

Jag är lite osäker på vad budskapet egentligen är

Jag sitter i vardagsrummet med Vera, L och Fred sitter i lekrummet och läser en bok. Helt plötsligt ropar L "Vad är det är för jädra bok?!". Han satte liksom ord på det som jag själv har tänkt varje gång jag läst boken.

Boken i fråga heter Kurre Ekorre och handlar om en liten ekorre som "tycker mycket om att leka med sina vänner, klättra i träd och äta nötter. Något han absolut inte tycker om är skolan." Berättelsen går sedan ut på hur sträng fröken är, hur hon skäller massor på Kurre, hur Kurre bestämmer sig för att sluta skolan, "Jag tänker skolka!", och hur han fördriver tiden på dagarna när han inte är i skolan - han hänger med ett gäng åkersorkar. Varför åkersorkarna inte är i skolan förtäljer inte historien. Hur som helst - sen får Kurre reda på att den gamla fröken har gått i pension och att de har fått en ny söt fröken, så då börjar han skolan igen. Snipp snapp snut, så var sagan slut.

En väldigt märklig liten berättelse helt enkelt. Men jag har hört att det är stora gallringssäsongen nu, så jag ska nog helt sonika ta och gallra den här boken. Fram i februari någon gång sen så har vi bokrea här hemma - då kan ni komma och fynda gallrade böcker för 5:- st. Eller ja, det är så det brukar vara på jobbet i alla fall, vi kanske hoppar över det där med bokrean här hemma och går direkt på pappersinsamlingen istället...

3 kommentarer:

Anette sa...

Låter som en hel del av våra högstadie elever läst den boken. Här räcker det inte med söt fröken eller mycket trevlig bamba peronal ha,ha,ha.

bollebygdsbo sa...

Nog finns det många böcker som inte är värda att läsa.
Allt väl annars hoppas jag.
Kram till er

Daniel sa...

Jag skulle just ha gissat på att den redan kom från gallringshyllan. Vi har en bok därifrån med liknande acceptansstatus hos såväl föräldrar som barn: "Bäver har mussla. Bäver öppnar mussla. Bäver hittar pärla. Bävers vänner blir galna. Vänner tömmer sjö. Vänner eldar upp bäverhus och bäver. Bäver vaknar på ruta 1. Bäver kastar mussla i sjön utan att öppna den." Vad är det där för en jädra bok? De är kompetenta, våra gallrare.