torsdag 5 mars 2009

Två tegelhus

Jag har gått förbi två tegelhus några gånger under mina promenader nu. Husen ligger precis bredvid varandra, och de har verkligen gjort intryck på mig.

Första gången jag gick förbi dem var jag ensam (eller ja, Fred var med) och jag ville bara visa dem för någon, diskutera och fundera. Så nästa gång hade jag med mig L. Han blev lika fascinerad som jag. Jag förklarade att jag i alla fall tyckte det var ett enkelt val om jag var tvungen att välja vilket hus jag skulle vilja bo i. Det tyckte han med, men vi tyckte inte alls samma. Sen har jag gått där några gånger till, varje gång jag passerar triggas min fantasi och jag funderar över människorna som bor där. Jag blir alltid lika fascinerad, de är liksom varandras raka motsatser. Båda husen är byggda i tegel, men det är väl det enda som förenar dem.

Hus 1 är en riktigt pampig tegelvilla som måste kommit till någon gång under sena 80-talet eller så. Det har både stor maffig stenmur och en enorm svart järnlänk på staket. Vid ytterdörren vaktar två stora lejon. Likadana lejon sitter runt hörnet, vid köksingången, de är dock något mindre. Ute på tomten ligger dessutom ett stort och svart ankare. Hela huset är fullt av krusiduller och det finns gott om "ståndsmässiga" detaljer.
Hus 2 är en något mer oansenlig villa som antagligen inte blivit det minsta omskött sen det byggdes någon gång under 70-talet(?). Det är avskalat och helt rent från diverse utsmyckningar. Det som en gång varit ett staket av något slag är i dag bara några tegelpelare vid tomtgränsen.
Idag när jag gick förbi husen och äntligen hade kameran med mig var dessutom bilarna hemma på bägge uppfarterna (vilket gjorde att jag tvekade lite när jag skulle ta kort, men jag kunde inte låta bli). Även bilarna stämmer liksom överens med husen.

Jag undrar så vad man i respektive hus tycker om grannen och deras smak.

Och för den som inte förstod, så var det här blogginlägget som jag funderat på i ett halvår.

2 kommentarer:

Lena sa...

Äntligen är Kakan tillbaka! :)
Det jag undrar just nu är vilket hus du resp. L valde som det ni skulle vilja bo i? :)

Katharina sa...

Ja du. =) Du har ingen gissning?