torsdag 26 mars 2009

Baby&Bok igen

Igår var det dags för Baby&Bok igen nere på stadsbiblioteket, tredje gången av fem. Förra gången vi var där var det stort bebisfall, då var vi bara tre av åtta, men igår var det full grupp igen. Måste säga att det är väldigt fascinerande att se åtta bebisar i åldern sju till nio månader sitta eller ligga framför bibliotekarien som läser och ha full fokus på henne och på boken. Det är klart att de andra bebisarna är fortfarande spännande emellanåt, och så ska det ju vara. Men när bibliotekarien läser den bok hon gör varje gång, Knacka på av Anna-Clara Tidholm, och speciellt när det är dags att knacka, då är det bara hon och boken som existerar. Jag hade faktiskt inte trott det på förhand, men det är helt otroligt att se.

Bibliotekarien (pinsamt nog kommer jag inte ihåg vad hon heter) förklarade förresten det första gången att barn under ett år klarar av att hålla fokus på en grej i ungefär en minut. Sen plusas det på en minut för varje år upp till fem års ålder. Sen vet jag inte vad som händer. Kanske stannar det, eller så ökar det lite mer drastiskt.

Igår önskade jag förövrigt att jag hade haft kameran med mig ner på stan, men det hade jag inte. I så fall hade ni fått se Karin Boye i stickad tröja och mössa, och givetvis med en blomma i handen, här i bloggen. Hon var faktiskt väldigt fin. Men kameran hade jag glömt hemma, så det blev det inget med.

1 kommentar:

Lena sa...

Vad gäller minutrarna så tror jag det stannar av nån gång vid 25 och sen går det bakåt igen. Det känns så i alla fall...