tisdag 17 februari 2009

Läsa och göra annat samtidigt

Nu har jag läst ut en till bok. Eller ja, lyssnat ut en kanske man ska säga. Jag fortsätter med ljudböckerna. Då kan jag läsa och göra annat samtidigt, som att promenera, sticka eller diska. Himla bra helt enkelt. Boken jag läst nu är Åsa Larssons senaste, Till dess din vrede upphör. Uppläsare är Katarina Ewerlöf, och hon är riktigt bra. Dels så vet hon hur man säger "grimas", och sen har hon precis rätt inlevelse i boken. När det är skådespelare som läser så tenderar de att spela upp boken, som en liten enmansteater. Det vill säga de varierar sina röster och läser med inlevelse. Ibland kan det bli helt fel, men med Ewerlöf blir det snarare helt rätt. Själva historien var även den bra, även om jag blev lite besviken på slutet då jag tyckte att Larsson inte ger oss hela storyn. En kropp blir liksom aldrig funnen, säkerligen väldigt realistiskt, men ändå lite snopet. Man är ju van vid att få allt utrett i deckare.

Nu tror jag jag ska ge mig på lite Barbarotti-böcker.

Inga kommentarer: