torsdag 12 februari 2009

Charles Darwin

Idag skulle tydligen Charles Darwin fyllt 200 år, om han fortfarande hade varit i livet vill säga. Dessutom är det 150 år sedan boken Om arternas uppkomst publicerades, en tämligen revolutionerande bok får man väl ändå säga. Nu är ju Darwin död, men det hindrar inte att man firar hans födelsedag. SR firar både födelsedag och bokjubileum med att köra Tema Darwin. Igår råkade jag ha på radion just som Vetandets Värld sände ett kort (~15 min) program om Darwins privatliv och familjen Darwin. Det var väldigt intressant och roligt att lyssna på faktiskt. Bland annat hade tydligen Darwin och hans fru Emma tanken att det viktigaste för deras barn var att de skulle vara lyckliga. Därför fick barnen göra i princip vad de ville, något som var tämligen ovanligt under den aktuella tiden. Dessutom får man höra om hur Darwin studerade levande varelser omkring honom, alltså då även Emma och barnen. Har du lite tid över, lyssna på programmet!

Jag och Fred ska fira Charles födelsedag med att åka och fika med några forna BHS-kursare. Ska bli väldigt trevligt.

Bilden har jag lånat från The Quote Blog.

2 kommentarer:

Lena sa...

Ja för fika är en sak som gör dig lycklig, eller hur!? Därför är det bra att vi fikare praktiserar sånt så ofta vi kan! ;)

Katharina sa...

Precis, fika blir jag oerhört lycklig av! =)