söndag 25 januari 2009

Min läsning

Om man är lite uppmärksam så har man kanske lagt märke till att boken ute till höger här i bloggen väldigt sällan förändras. Det är helt enkelt lite si och så med min läsning just nu. Det är så mycket annat som man ska hinna med. Och som jag vill hinna med. I viss mån antar jag att jag prioriterar bort läsningen. En del av mig tror dock att antalet lästa böcker skulle stiga om jag bara bytte ut boken jag läser.

Jag läser ju för tillfället The New York Triology av Paul Auster, och jag gör det på uppmaning av maken. Han tycker att han läst så många böcker som jag rekommenderat honom (senast Blindheten av José Saramago), men att jag aldrig läser böcker som han rekommenderar mig. Nu är det inte riktigt sant, för jag har bland annat läst Ender's game plus uppföljarna av Orson Scott Card på hans inrådan. Men i alla fall så lovade jag att ta mig an New York triologin. Problemet är inte på något sätt att boken är dålig, för det är den inte alls, den är jättebra. Men den kräver tid. För ett av makens kriterier var att jag skulle läsa den på engelska, vilket gör att det tar lite längre tid. Dessutom är det inte som vilken "småsimpel" deckare som helst som man bara kan lägga ner mitt i ett kapitel och ta upp några dagar senare när man får tid igen. Kanske är det såna böcker jag borde läsa nu som småbarnsförälder. Men nu är jag för envis, jag har lovat att läsa boken, men jag har inte, eller tar mig inte, tiden och det hela resulterar i att jag inte läser alls.

Inga kommentarer: