torsdag 22 januari 2009

En hel del mat

Fred käkar ju en hel del mat nu. Han äter faktiskt hela luncher. Och avslutar varje kväll med ett stabilt mål gröt. Till luncherna försöker vi (eller jag) laga egen mat. Mest för att spara lite pengar, plus att jag tänker att det är smart om han vänjer sig vid sån mat som jag (eller vi) lagar, för det är ju ändå den som han ska äta ett bra tag framöver. Så det blir storkok av puréer som jag sedan fryser in och kombinerar till små måltider till den lille mannen. Han verkar rätt nöjd hittills.

I och med detta har jag fått lära känna lite nya grönsaker. Eller ja, jag fattar ju att dom inte är nya, dom är nog så långt ifrån nya man kan komma, men jag har aldrig köpt dem innan. Persiljerot är en av dessa. Den ser ju precis ut som en palsternacka, men hur de skiljer sig i smaken har jag faktiskt inte tagit reda på. Däremot vet jag att det är gott. En annan "ny" rotsak är rotsellerin. Har jag aldrig köpt innan, hade inte ens en aning om att den existerade. Men nu vet jag, och nu ligger den i mitt kylskåp. Jag har till och med ätit den själv, som en del i en lantsoppa som vi åt här hemma förra veckan.

Att få barn är helt klart utvecklande på alla möjliga sätt, himla käckt och rekommenderas varmt.

Bilden (som föreställer en rotselleri) har jag lånat från www.ica.se, där man även kan läsa om skillnaden mellan persiljerot och palsternacka och en himla massa annat matnyttigt.

2 kommentarer:

bollebygdsbo sa...

Såååå roligt att du lär mig om grönsaker! *ler*

Lena sa...

hehe mammor blir alltid glada när man äter sina grönsaker! :) jag gjorde nån grej i ugn med fisk och rotselleri en gång har jag för mig, mycket gott. Och jag håller med om det där med barn, hade jag vetat hur härligt det var hade jag nog skaffat det tidigare. Men vissa saker upptäcker man liksom inte innan.