tisdag 13 maj 2008

Samarbete på nätet

Jag har, som en hel del andra efter vad jag förstått, halkat lite efter med mina 23 saker. Jag har inte kunnat vara med på de sista två genomgångarna och då tappar man liksom lite fokus. Men ingen ko på isen, jag har hittat det igen. Det dök upp igår under klädkammarröjningen (tänk vad man kan hitta mitt i en stor klädhög).

Första momentet jag missade var det som gällde Office på webben. Jag har faktiskt aldrig testat något av detta innan, mest kanske för att jag är lite av en Microsoft Office-nörd. Inte för att jag förstår varför, när jag väljer bort Internet Explorer delvis på grund av att det är just Microsoft som ligger bakom. Men men, jag kan tänka mig (om jag ska analysera mig själv) att anledningen till att jag inte testat på en gratisvariant motsvarande Officeprogrammen är att jag är rädd att de ska vara bättre. Och jag vill liksom inte hitta något som är bättre än Word, för jag kan ju det så bra. Men men, nu är det gjort.

Google docs - helt klart en positiv grej. Jag och Sofia för anteckningar över våra BADA-möten på institutionerna där nu. Väldigt praktiskt. Dessutom får vi data som Martin tagit fram angående publicering den vägen, också väldigt smidigt. Men detta är ju mindre grejer. Hur fungerar exempelvis worddelen i Google docs när det kommer till större publikationer? Hur fixar den formatering? Innehållsförteckning? Bildtexter? Ja ni vet. Formatering går ju att göra en del med, men automatisk innehållsförteckning är det dåligt med. Jag hittar inte heller någon sidnumrering och sånt. Men det kanske är att ställa lite för höga krav. Så länge det inte är alltför stora projekt man ska ro hem så är nog Google docs väldigt bra. Samarbetet underlättas ju väldigt mycket, och versionshantering är ju klockrent!

Writeboard - också väldigt smart. Här kommer ju verkligen innehållet i fokus, hur ska texten utformas? Helt utan krusiduller. Kanske lite klumpigt med att man måste hålla reda på sin URL. Men det gör man ju utan problem med underbara del.icio.us. Men det här tycker jag nog är ett väldigt smidigt verktyg. Lite som ett anteckningsblock, inget du skriver din doktorsavhandling i, men väl användbart för mindre projekt.

Summa - båda verktygen tycker jag verkar användbara, och väl värda att komma ihåg inför kommande projekt man kommer ingå i. Väldigt smidiga. Men det är klart det är ju det där med att lägga allt hos Google, det är något jag inte är helt förtjust i...

Inga kommentarer: