tisdag 11 februari 2014

Reklam och varumärken

Jag tittar väldigt lite på TV. Och då menar jag TV som i TV-sändningar på bestämda kanaler. Det lilla jag ändå sett på TV det senaste åren så har det varit SVT. Reklam-TV var det åratal sen jag kollade på senast. Kanske är det rent av snart fem år sedan, det är inte omöjligt att jag slutade med det när vi flyttade till huset. Hur som helst. Det är OS nu, och OS går som bekant inte på SVT i år. Alltså behövde något drastiskt göras då vi inte har några andra TV-kanaler än de som är gratis. Jag fick tips av en kollega på jobbet om ViaPlay som jag skulle kunna köpa för att kolla på OS. Så fick det bli. Vi köpte ViaPlay och nu har jag tillgång till OS. Med OS kommer också reklampauserna. Och igår, när de svenska herrarna spelade curling och jag stod och klippte till tyg med TV:n på så blev det helt plötsligt reklam. En låt börjar spelas och jag får direkt in ett resebolag i huvudet. Jag tittar upp och inser att det är helt rätt. Jag som aldrig flyger söderut på semester och som inte sett reklam på toklänge kunde ändå, på en gång, koppla ihop låt med vara. Det är lite coolt/skrämmande hur reklamen ändå präntar in varumärken i en.

Bilden kommer från barnensturistguide.se.

Inga kommentarer: