onsdag 1 december 2010

En bild säger mer än 1000 ord?

Här hemma läser vi en hel del böcker. Dessvärre är böckerna inte så tjocka, och de står bra mycket oftare på Hcf-hyllan än på Hc/Hce-hyllan. Och dessvärre är det inte jättemånga olika böcker vi läser, även om vi (jag och L) gör vårt bästa för att införa lite variation i läsandet. Men å andra sidan, hittar man en bra bok, en bok som man verkligen gillar, varför inte läsa den om och om och om igen då? Det borde ju egentligen vara det mest logiska att göra.

Hur som helst, lite variation har vi allt på böckerna, jag lånar med en del nya hem från jobbet då och då, och då brukar dessa böcker bli favoriter för stunden. Nu senast lånade jag bland annat Ellens äppelträd av Catarina Kruusval, och när Fred fick syn på den säger han efter en liten stund "Det är inte Pärlan och Bubblan". Hmm, här fick jag tänka en stund. Nej, det var ju inte Pärlan och Bubblan, det stämde, den här boken handlade ju om Ellen och hennes kompis Olle. Men varför... Jag förstod på en gång att han pratade om en annan bok vi har, God natt alla djur, som handlar om Pärlan och Bubblan som ska sova i tält, men varför han relaterade till den boken tog ett tag för mig att lista ut. Pärlan och Bubblan-boken är illustrerad av just Catarina Kruusval - som ju skrivit Ellens äppelträd. Han hade alltså känt igen bildspråket i boken, och genast konstaterat att det var inte Pärlan och Bubblan det här, men det var samma typ av barn. Samma typ av bilder. Fascinerande.

1 kommentar:

Anette sa...

Varför förvånad?
Kejsarsnitt!!!!
Hälsningar Gammelmormor.