lördag 9 januari 2010

Ska jag plocka fram Gevalia nu då eller?

Krafs, krafs, krafs, krafs. Klick, klick, klick, klick. Krafs, krafs. Så lät det från köket.

Duns, duns, duns, duns. Så lät det när jag sprang uppför trappan, till L som sitter på övervåningen.

- Du måste komma med ner NU! Jag tror det är en mus i köket! Du måste komma med NU!
- Suck. (Han sitter framför datorn och spelar något spel med sina vänner).
- Jag bryr mig inte. Du måste komma med ner NU!
- Jaja, men vadå, vad ska jag göra då?
- Du måste komma med ner NU!
- Suck.
- Men smyg då! Du kan ju inte klampa på sådär.
- Men vad har du tänkt att jag ska göra då? Döda den?

L går vidare ut i köket. Jag står kvar i trappen. Två trappsteg upp för att vara på den säkra sidan. Lyssnar. Hör att L smyger trots allt. Han öppnar en skåpsdörr. Öppnar dörren ner till källaren. Jag smyger fram till köksdörren.

- Är det en mus?
- Ja, den är här under, säger han och pekar på sockeln under diskmaskinen.
- Är den därunder?!
Krafs, krafs, krafs.
- Ja.
- Men, den kan ju inte vara därunder! Den där sockeln sitter väl inte ens fast ordentligt?!
- Jag har limmat fast den, och satt en spik eller två.
- Men usch! Jag vill inte ha den därunder!
- Jag kan inte göra något åt det.
- Vi måste köpa musfälla imorgon! Eller låna hit en katt! Eller... jag vill inte ha den därunder!
- Det hjälper väl inte med musfälla? Hur ska du få dit den hade du tänkt?

L vänder sig om och går upp på övervåningen igen. Jag följer efter.

- Men du kan ju inte bara gå. Jag kan väl få en kram i alla fall? Är ganska ynklig vid det här laget.
- Då får du komma upp.

Jag går upp. Får en kram.

- Men den kan ju inte vara därunder!
- Vi får väl köpa en fälla då, men det är ju jobbigt, då måste man ju ta hand om det sen också.
- Vi kan elda upp musen i tunnan! Men han kan inte komma upp i något skåp eller så va?
- ...
- Jaja, jag fattar väl att han kan komma ut i något skåp.
- Då så...
- Men, usch! Men han kommer väl inte upp till mig om jag sitter i soffan nere?
- ... Möss brukar inte jaga människor.
- Nä, just det ja...

Jag går ner, sätter mig i soffan igen. Fötterna uppe i soffan.
Krafs, krafs, krafs hör jag emellanåt. Blä!

Jag ger mig fasen på att han snart har inventerat varenda köksskåp! Sa jag att jag inte är särskilt bekväm med att ha en mus i köksskåpen? Eller under köksskåpen för den delen. Jag menar vi har hört möss tidigare. I ytterväggen, och i ett innertak/golv. Men nu känns det som om den verkligen är inne i huset. Usch.

4 kommentarer:

Lena sa...

Så du är rädd för möss alltså? :) Vi har möss i garaget, när vi skulle ta fram den gigantiska marschallen till nyår som jag köpte förra året så var det inte så mycket kvar av den. Tydligen är det mus-godis... :)

bollebygdsbo sa...

Gör inte som jag gjorde en gång för länge sedan -i gamla huset som revs 1977.
Jag sparkade alltid på en garderobsdörr som det fanns möss innanför.
En gång sparkade jag sönder dörren!
Satte en klack rakt igenom. ;)
Var lie högljudd bara så är den räddare för dig än du för honom/henne.
Och det du - det säger tydligen inte lite! ;))

Unknown sa...

Härligt med gamla hus, de har sin egen charm, katt är bra, fast ibland kommer de in med levande möss i munnen.Känner med dej, tycker det är lika otrevligt jag.

Unknown sa...

Nu har Jonas kommit hem, så tydligen var jag inne på hans status. Det är Anette som skriver.