fredag 29 januari 2010

Lägesrapportering - musbesöket

Sitter just nu och jobbar vid köksbordet. Min mamma som varit här och hälsat på, och levererat musfällor har just åkt hem. Fred ligger ute och sover. Och vem kommer då över köksgolvet? Just det - musen! Han hoppade in och ut under diskmaskinen, in mellan sockeln och maskinen liksom, några vändor innan han till slut försvann under diskbänken. I eftermiddag är det maken som monterar loss den sockel han limmade dit i början av hösten så att vi kan sätta en fälla där. HAH! Fast han ser ju rätt söt ut när han kommer trippandes, hade jag vågat hade jag försökt fånga in honom och slängt ut honom. Men det lär väl bara leda till att han är inne igen på ingen tid alls. Det har man ju hört historier om, L:s mormor bland annat som gick i väg 50 meter från huset och släppte ut mössen. Men dom sprang förbi henne på vägen tillbaks till huset.

Fick förresten följande kommentar från maken när jag rapporterade att det var under diskbänken musen tog sig in och ut: "Hm. Ja. Jag ville inte säga nåt häromdagen när du var så skakig över att han satt där innanför. Såg att det var ett stort glapp då. Men då vet du ju iaf var vi ska sätta fällan." Och den ska man leva med och lita på, tsss.

Åh nej, nu kommer han ut igen! Skit också! Jag hostade väldigt högt så drog han sig tillbaks igen.

Jag har förresten plockat undan julens pepparkakshus och talgbollar som låg och väntade på att bli fågelmat - här ska inte finnas några godbitar framme som lockar möss. Så mycket ska vi ha klart för oss. Hade jag bara vågat stå vid diskbänken skulle jag röja undan där nu också. Men jag sitter bra där jag sitter just nu, med fötterna upplagda på stolen. Egentligen borde jag också kunna sätta upp en fälla på golvet utanför diskmaskinen nu när Fred sover och inte kan peta på den. Musen är ju uppenbarligen där och vill ut. Men jag är för blödig, även om jag vill ha bort den så vill jag inte se på när den dör. Japp, det är det vi kallar dubbelmoral.

Jag sitter väl kvar här och jobbar då. 46 minuter kvar på batteriet i datorn, sen måste jag gå och hämta en sladd...

1 kommentar:

bollebygdsbo sa...

Så det var mig han var rädd för alltså. ;)
Fällorna ska nog göra nytta.
Kram