tisdag 19 augusti 2008

Det är helt galet



Jag har fastnat vid det här med konstsim. Det är helt galet. Jag är imponerad, fascinerad men tycker samtidigt att det är rätt läskigt. Dessutom bubblar min hjärna över med frågor:

1. Hur gör dom för att vara sådär lodräta under vattnet?
2. Hur mycket vatten ha de fått in i näsan genom sina dar?
2. Spelas musiken under vattnet också? Eller hur lyckas de vara så synkroniserade?
3. Vad använder de för smink och hårprodukter?
4. Varför ler de så enormt överdrivet och fånigt?
5. Baddräkterna - hur är de gjorda?
6. Hur kan de hålla andan så länge?
7. Vem sjutton kom på denna sport?

Kolla 5:10 in i filmen ovan. De är till och med synkroniserade när de tackar för poängen - helt otroligt! Filmen visar förresten de två idrottare som tävlar för Kanada i duett-tävlingen nu i OS.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det här var roligt, för precis samma funderingar har jag haft!
Vilken löjlig "sport", varför måste de fånle hela tiden?

Vilken vacker klänning och fina västar du sydde till bröllopet, jätteduktigt!

Anonym sa...

Hej du! Lyckades springa på denna bloggen på nåt vis... Håller med dig...också fastnat för konstsim... I och med att jag är kille så har jag naturligtvis inte simmat konstsim själv men har läst på lite på nätet nu om min nufunna sport och ska försöka svara på dina frågor... Hittar någon riktig konstsimmare hit så kanske du kan få lite bättre svar... men jag gör så gott jag kan så länge...=)

1. Dom vevar frenetiskt undert vattnet... Handlar inte bara om att vara lodrät i vattnet utan att vara så långt ovanför ytan som möjligt med kroppen... kräver mycket jobb...

2. De använder näsklämma (typ klädnypa)

3. Ja, det finns högtalare under vattnet...

4. mmm, är som sagt ingen konstsimmare och kan hålla med om att ibland ser det faktiskt lite fånigt ut... Men hade väl o andra sidan sett fånigt ut om de hade legat där på bassängkanten helt utpumpade (som de ju måste vara)... Så om alternativet är att försöka le så försök o få det att se naturligt ut efter att hållit andan i 2 minuter... inte jättenkelt för alla tror jag...

5. Är en speciell sömmerska som syr upp baddräkterna...

6. Träning, träning, träning... Läste att det kinesiska paret i OS tränade mellan 9 och 10 timmar per dag, 6 dagar i veckan... KLart man blir bra på det man gör då...=)

7. "Developed in the early 1900s in Canada, it is a sport performed exclusively by women. In its early form it was sometimes known as "water ballet" so is not the case now.
First demonstrated in 1952, synchronized swimming has been an official sport at the Summer Olympic Games since 1984 (källa wikipedia)