tisdag 3 juni 2008

Sociala nätverk

Det här med sociala nätverk är lite fascinerande, jag menar finns det asociala nätverk? Hur ser de ut i så fall? Fast det är klart, det här med "social" kanske inte är i betydelsen sällskaplig, utan mer samhällelig.

Hur som helst, av de sociala nätverk som togs upp i momentet har jag erfarenhet av tre: Facebook, LinkedIn och Lunarstorm.

Lunarstorm var det länge sen jag använde mig av. Jag hängde väl där när det var stort antar jag, vilket väl är en 6-7 år sedan eller så. Då hade man sitt lilla krypin i Lunarstorm där man fick skriva vad man ville, och en massa forum att diskutera både det ena och det andra på. Dessutom kunde man lägga upp egna bilder och göra en himla massa andra saker. Men så tröttnar man, tycker inte att det är roligt längre, och man slutar logga in. Jag försökte faktiskt logga in på Lunarstorm med mitt gamla konto i går, men det måste vara borttaget, för jag kom då inte in.

Facebook har jag varit medlem i sen i höstas någon gång, när jag tröttnade på Sofias tjat om att gå med. I början fattade jag ingenting, tyckte inte att det var särskilt intuitivt, men det handlade nog om att det till viss del var ett nytt sätt att tänka. Efter nån timmes testande hit och dit hade jag dock fått kläm på det hela, och tyckte att det började bli rätt kul. (Allt som fokuserar runt en själv tenderar ju att upplevas så i slutändan.) Det gick en månad eller två och sen var det inte så roligt längre. Precis som så många andra har kommit fram till så tröttnade man helt enkelt, och de förlorade vänner man hade hittat hade man redan slutat prata med igen. Så det var liksom lite strunt samma kändes det som. Nu är jag väldigt sällan inne på Facebook, kanske är jag inte tillräckligt social för att fortsätta uppleva finessen med det här sociala nätverket.

LinkedIn hade jag ingen aning om att det fanns förrän jag kom till det här momentet. Jag bestämde mig för att registrera mig och se hur det funkade. Det verkar vara en rätt lätt sida att ha att göra med, även om vissa saker inte känns så intuitiva. Det tog till exempel ett tag innan jag kunde ta bort en av de utbildningar jag av misstag lagt till på mig själv, men som inte stämde. Nu har jag ju bara kollat väldigt kort på det här nätverket, men det verkar fokusera mycket mer på nytta än på nöje, och det kan ju vara bra ibland. Jag kunde till exempel hitta en av forskarna på IH och kolla vilka universitet och företag han jobbat på innan, vilket kan komma väldigt väl till pass när det är dags för lite bibliometriska undersökningar.

På det hela så tycker jag nog att det här med sociala nätverk är rätt bra, om än tidskrävande. Fast det är klart, det kan säkert också vara tidsbesparande om man har ett stort nätverk. Man kan hålla koll på folk, och få kontakt. Dessutom finns det ju oändliga möjligheter om man är en lurker, att hålla koll på vad folk gör och tycker och tänker. Det kan ju vara bra att hålla i minnet när man lägger ut all möjlig information om sig själv där i nätverket.

Utav de tre jag funderat kring här är jag för tillfället mest förtjust i LinkedIn, kanske för att det är relativt begränsat och inte försöker vara så himla mycket olika saker på en och samma gång, eller kanske bara för att det är nytt och nyhetens behag ännu inte försvunnit.

Inga kommentarer: