tisdag 3 juni 2008

Musik - gör det mesta lite roligare

Det här med musik på nätet och musik i alla dess former tycker jag är himla bra. Att kunna kolla en musikvideo på YouTube, eller lyssna på ett nytt band på MySpace. Görbra. Att sprida sig själv och sin musik via Internet är nog smart. Sen är det nog bra mycket svårare att komma fram idag som ny artist, med alla dess olika kanaler som konkurrerar om oss lyssnare. Webb, radio, TV, CD-skivor, konserter och allt vad där är. En klassisk diskussion är om Carola hade blivit en lika stor artist, eller rättare sagt om hennes genomslag hade blivit lika stort idag som när hon gick och vann Melodifestivalen 1983. Jag hävdar att hon hade haft bra mycket svårare idag, sen får folk säga vad de vill om röstkapacitet och att hon hade slagit igenom oavsett.'

Hur som helst, Lastfm.se var det ju vi fick att titta lite närmare på i musikmomentet. Jag har faktiskt redan kollat en del på den, det var Sofia som tipsade mig för ett tag sedan. Och jag måste säga att jag gillar idén. "Mata in din favoritartist så spelar vi upp liknande musik för dig" - klockrent. Men jag är inte säker på att jag tycker att den fungerar så bra. Jag håller nog med Eli som tycker att den verkar gå en hel del på nationalitet. Jag tycker jag får upp en hel del artister som jag inte kan tycka ha något gemensamt förutom att dom är svenska. När jag till exempel testade att lyssna på musik som liknar Lisa Nilsson så får jag även lyssna på Björn Rosenström (vilket inte alls är samma sak) och Magnus Uggla. Men det är klart, jag får en himla massa andra saker också, sånt som känns mer logiskt. Kanske är problemet att de artister jag testat med är för breda. De är såna som väldigt många olika människor lyssnar på, och därför blir resultatet också så brett.

Fast jag gillar idén. Jag använde mig av en liknande sida för några år sedan, Pandora Internet Radio heter den, och jag tyckte att den fungerade väldigt bra faktiskt. Men sen blev den USA-only av någon anledning, så då kunde man inte använda sig av den längre. Jag får helt enkelt fortsätta använda mig av Lastfm.se tills jag hittar något annat jag tycker bättre om, och börja Skobbla låtar på Lastfm. För rent teoretiskt borde jag ju kunna påverka vilka låtar som kommer när jag skriver in Lisa Nilsson. Och man kan ju inte sitta här och gnälla när man kan göra något åt det man tycker är mindre bra.

Inga kommentarer: