söndag 28 september 2008

Första bokmässan för Fred

I fredags var det då dags - första bokmässan för Fred. Vilken det var i ordningen för mig, det vet jag inte riktigt. Vi var där strax efter nio, höll på att fastna i svängdörrarna med vagnen på vägen in, men det löste sig till slut och vi kom in hela och rena. Fred hade redan somnat. Så jag började knata runt, kikade både här och där. Lyssnade lite vid biblioteksscenen och där dom pratade om forskning. Kikade hos Axiell och minabibliotek.se. Tog mig uppåt mot antikvariaten, spanade lite, hittade den här boken, men bestämde mig för att suga lite på det, köpte den alltså inte. Gick vidare upp mot barndelen, fick en ballong till Fred, som fortfarande sov. Strosade runt och kollade på barnböcker, pedagogiska leksaker och massor av andra färgglada saker. Hittade en tom monter och funderade ett tag på vad som hade hänt, hade utställaren blivit sjuk eller fått punktering? Hade dom inte lyckats sälja montern? Mötte upp min mamma och syster. Slog följe med systern och kikade vidare i massa olika montrar. Såg Jan.

Hittade en bok jag gärna skulle köpt, men eftersom föräldrapenningen bestämt sig för att inte komma på utsatt dag valde jag att inte köpa den. Fotade den istället för att komma ihåg att jag vill ha den.

Hittade givetvis en himla massa andra böcker jag också gärna köpt, men ingen som bevärdigades med ett foto. Såg Martina Haag. Såg Lennart Hellsing. Blev fikasugen (inte på grund av Lennart) och haffade ett bord och tre stolar där jag bjöd mamma och syster på fika som jag tagit med hemifrån. Maten på mässan är hutlöst dyr i min åsikt. Hade dock glömt ta med något att dricka till mig (de andra hade kaffe med sig men det dricker ju inte jag) så jag betalade 23 kronor för en 33 cl Jaffa. GALET! Fred vaknade och ville också fika, så det fick han såklart. Fikade och ammade, gick vidare lite på mässan.

Såg Camilla Läckberg i galna skor, leopardfärgade med ENORMA klackar. Kändes inte särskilt mässrutinerat. Återvände till antikvariatet och köpte boken av Saramago. Tog mig upp på andra våning. Ammade lite mer och Fred somnade i vagnen igen. Han återgick därmed till den position han hade under större delen av mässan (och som gör det lite svårt att uttala sig om vad han egentligen tyckte om mässan) ansiktet ner i kudden.

Hittade en väldigt rolig bok till Fred och han fick därmed med sig en bok från sin första bokmässa.

Sen var det dags att åka vidare. Fyra och en halv timme varade Freds första besök på mässan. Jag var rätt nöjd vid det laget. Visst hade jag kunnat gå ett bra tag till, men vid det här laget var det tjockt med folk och svårt att manövrera där inne med barnvagnen. Istället åkte vi och shoppade kläder till systern som ska gå på bröllop snart, och sen åkte vi till stugan.

2 kommentarer:

Lena sa...

Det låter som en mycket spännande dag för dig och Fred, han ligger ju bra där som en liten korv i vagnen. Och vilken strålande bild på Janne! Visste du att Lennart Hellsing är 89(!) år!!

Katharina sa...

Ja jag såg det i din rapport! Tokgammalt! Men då vet man att det är inga problem att gå på mässan i den åldern. =)