måndag 23 augusti 2010

Idag gick det vilt till

Hade inte kommit långt hemifrån (precis passerat 156:an för er insatta) när jag fick se ett stort djur stående ute på åkern. Mycket riktigt, en älg. Saktade ner, inte för att den var särskilt nära vägbanan, så jag var inte orolig för att köra på den, men jag ville ju kolla lite. Vevade* ner fönstret, kollade, en älgtjur minsann. Körde långsamt. Så helt plötsligt inser jag att det är ju en älg på andra sidan vägen också, i diket. Precis jämte bilen nästan. Bromsar till, och älgen springer in i skogen. Även den en tjur. Kör vidare. Kommer inte längre än grusvägen upp mot Dukared (500 m för den 0insatta) innan två råddjur dyker upp ur diket. En hinner precis över vägen. Den andra står kvar i diket och kollar på mig när jag kör förbi. Kör vidare, passerar bondgården och närmar mig det nybyggda huset (ytterligare 1-2 km bort), där leker två katter på vägen. Tvärnitar. Gasar lite på tomgång för att försöka skrämma dem lite. De sätter iväg, bort från vägen. Kör vidare och ser först ett rådjur, sedan ett till. Dessa dock på bra avstånd från vägen, ingen fara att köra på dem inte.

Så dagens viltspaning so far: 2 älgtjurar, 2 rådjur (smaldjur) och ytterligare två rådjur av okänt kön. Det är spännande att köra till jobbet tjugo i sex på morgonen...

*Det är ju inte sant förresten, jag tryckte ner fönstret, med hjälp av en knapp. Vev har vi bara bak i den bilen...

1 kommentar:

bollebygdsbo sa...

Spännande!
Bra att du har uppmärksamheten i blodet liksom. Detta ska fadern läsa när han kommer hem.
Önskar dig en fin fortsättning på dagen. Kram