måndag 9 augusti 2010

Det normala är tillbaks

Första dagen på andra veckan efter semestern avklarad. Det börjar kännas som om den där semestern är ganska avlägsen. Inte på ett dåligt sätt egentligen, utan mer som att det här med jobb är ju faktiskt "normalstatus" och semester är lyx, och jag har landat i normalstatus. Skönt.

Efter att, i vanlig ordning, ha hämtat Fred på dagis. Han börjar för övrigt också landa i normalstatus. Är mer tveksam till att gå hem från dagis denna veckan, och springer rätt in samtidigt som han skriker "Määääärta!" efter kompisen som enligt fröken är därinne. Det känns skönt att han också har hittat tillbaks. I alla fall, efter hämtningen åkte vi hem, åt en banan på trappan vid ytterdörren och plockade sedan fram gräsklipparen. Det var tämligen vått i marken märkte jag efter ett tag. Speciellt på baksidan. Men är det uppehåll så är det, och gräset växer görsnabbt nu, så det behövde klippas. Och eftersom vi har mycket gräs som ska klippas orkar jag inte göra alls samma dag, så idag klippte jag innanför staketet och imorgon ska jag ta det utanför är planen. Vi får väl se hur det går med morgondagens planer. Fred tyckte inte jag var allt för rolig som skulle köra gräsklipparen fram och tillbaks idag. Ett tag hjälpte han till genom att klippa med sin gräsklippare, men tröttnade ganska snart på det den här gången. Istället satte han sig i gungan och krävde påputtning med jämna mellanrum. Så fort jag stängde av gräsklipparen för att putta på hörde jag "Nuuu mamma färdig!", och jag fick beklaga varje gång och säga "Nej, inte riktigt än" varpå det kom ett lite besviket "Lite till...".

När jag var nästan färdig ser jag Fred sätta fart rätt över gräsmattan med en väldig iver och med handen rakt upp i luften. "Vad hände nu, inte kommer väl L hem redan..." hann jag tänka innan jag kollade upp och ser Fred springa ivrigt vinkande mot farmor och farfar som han inte sett på två veckor då de varit i sommarstugan. De kom med nyplockad svamp - lyx. De stannade en halvtimme ungefär (alldeles för kort tid enligt Fred), och sedan fick jag klippt färdigt gräset. Sen in, matlagning (kycklinggryta med ris), lite lek inne och läggdags för en son som tydligen inte alls var så trött. En timme tog det för honom att somna den här gången. Ner för lite plock och så en stund i soffan med min bok och en kopp te som jag fick av L. Och sen sängdags för mig (som var trött, max fem minuter tog det för mig att somna).

Ja, som sagt - vardagen och normaltillståndet är tillbaks. Nu kör vi några sådana här dagar innan det är dags för nästa längre ledighet som ingen riktigt vet när den blir.

Inga kommentarer: