fredag 17 september 2010

En målmedveten shoppare

I onsdags var jag och Fred och shoppade lite. Vi kom in i affären och kikade runt lite på bebiskläder och annat. Helt plötsligt hittade Fred ett par tights som han ville ha. De han fått tag i var i en för stor storlek, så jag förklarade att de var för stora, men vi kunde se om vi hittade något annat med Bamse på. Vi kikade vidare och Fred hittade ett par kalsonger med Bamsemotiv på som han ville ha, dessvärre var även dessa i en för stor storlek. Vi fortsatte genom affären och kom till slut till Bamsekläderna i hans storlek. Jag letade upp två tröjor i storlek 98 och höll upp framför honom - "Vill du ha Katten Janson eller Vargen?" Fred stod och kollade på dem ett tag, sen började han bläddra själv bland tröjorna och hitta en annan som han hellre ville ha. "Den Ted ha!". Jag letade lite och konstaterade att den inte fanns i 98, men väl i 92 (som passar bra nu, men inte håller lika länge). "OK, är du säker på att du ska ha den då?" kollade jag igen, "Den Ted ha!!" var allt jag fick till svar. Vi gick bort till tjejavdelningen för att kolla på de där tightsen som Fred hade hittat från början, jag hittade rätt storlek och sa "Då tar vi de här också då." varpå jag fick ett "Nej! För tora..." och han höll upp sin tröja igen och förklarade "Den Ted ha!". Sen mumlade han något om Märta (som han så ofta gör). Jaja, det slutade i alla fall med att vi köpte, den av Fred utvalda, Bamsetröjan, och bara den tröjan inget annat. Det fanns ju liksom ingen anledning att köpa fler tröjor när man redan har hittat den perfekta Tröjan (han verkar onekligen brås mer på L än på mig när det kommer till shopping...).

När jag så körde Fred till dagis idag, vad är det första jag ser när jag kommer in i tamburen? Jo där står Märta och Ludvig och väntar och hoppar upp och ner när Fred kommer. Vad Märta har på sig? Givetvis har hon på sig Tröjan. Så det var en av anledningarna till hans besatthet över tröjan. Nu har han och Märta likadana!

2 kommentarer:

bollebygdsbo sa...

Vilken härlig liten berättelse! ;)

Anette sa...

Vet varför han ville ha den tröjan. Kantarellerna givetvis.
Hälsar Jonas, Mats och Anette