onsdag 25 maj 2011

Vi är inte ensamma

Att det inte bara är vi som bor i vårt hus är ju knappast särskilt sensationellt eller ens särskilt konstigt. Att vi har sällskap av spindlar (lite väl många kan jag tycka) och flugor (säsongen sätter snart igång på allvar) vet ni sen innan. Att vi dessutom bor ihop med kvalster vet vi inte, men det antar vi.

På senare tid har jag dessutom börjat stöta på en och annan skalbagge här inne. Första gången var i köket och jag och Fred konstaterade att där var en skalbagge. Sen nån dag senare, kom det en till. "Oj, en skalbagge till" var tanken då. Sen nån vecka senare stötte vi på en till, "Hmm, en till? Det var lite skumt!". Och sen någon dag senare en till - "Nä, vad är det här egentligen?!".

Då träffade jag på en granne och vi pratade lite om det där och han förklarade att det var någon sorts bagge som trivs i skafferier eller nåt. Inte en mjölbagge, och helt ofarlig, men kanske inte så mysig att ha i brödet eller kakan man bakar.

Sen dess har jag stött på tre till, inte i köket dock, utan två i badrummet och en överst i trappan till övervåningen.

Idag bestämde jag mig för att ta tag i skafferiet och städa ur där. Än så länge har jag inte hittat någon i skafferiet (har gjort två hyllor), men alldeles nyss hittade jag en klättrandes på väggen i vardagsrummet.

Nu undrar jag - är det någon som vet vad det är för något?

Den är ½ cm lång ungefär och är svart med en brunt band rakt över ryggen. Här är (en inte särskilt bra) bild:
Bild på krossad bagge.

2 kommentarer:

Farfar sa...

Troligen är det en fläskänger?

Anonym sa...

Har också börjat fått sånna i mitt hus, en efter en. jag har skilda föräldrar, så jag hittade fyra stycken på en dag hos min pappa. Tre stycken på köksgolvet och en klättrandes på väggen i hallen (samma dag). Precis som du skriver, en efter en.. Någon dag efter hittar jag en hos min mamma i mitt rum klättrandes på väggen, vi tar bort den och nästa dag när jag kommer hem till mamma ligger den en på min säng. Fyfan börjar ju undra...