Läser på gp.se att H&M fått bannor av Reklamombudsmannens opinionsnämnd efter att ha använt sig av en på tok för smal modell på sin webbsida. Man menar att det är dumt att använda så smala modeller när målgruppen i mångt och mycket är unga tjejer och barn. Sant, och smart. Men det spännande i artikeln är H&M:s svar: "Vi tar nu till oss kritiken och diskuterar internt vad vi eventuellt kan göra annorlunda i framtiden".
Kanske... använda lite mindre smala modeller? Jag vet inte, det är bara en tanke som slår mig, skulle inte det kunna lösa problemet?
3 kommentarer:
Det är inte alltid som de där reklammakarna är så smarta som vi vanliga människor.;)
Knepigt ändå att man kan tycka det är ett ideal att eftersträva - att folk inte skall få vara med på bild bara för att de är magra, alltså.
:-)
emma: Givetvis är inte idealet att folk inte ska få vara med på bild bara för att de är magra. Men ett mer blandat urval av modelltyper kanske skulle kunna ses som ett ideal?
Skicka en kommentar