tisdag 1 februari 2011

Försäkringar

Jag ringde vårt försäkringsbolag för att försäkra Vera. Inga problem alls. Försäkrinstjänstekvinnan (eller vad det nu kallas) var väldigt trevlig och ville hemskt gärna teckna en försäkring för henne, konstigt va? Hur som helst, jag fick då dessutom upplysningen att eftersom jag också har en försäkring i bolaget så har jag rätt att få ersättning för den tid jag spenderade på sjukhuset. Ersättning för sjukhusvistelse eller nåt sånt kallades det. Det spelade liksom ingen roll att jag inte råkat ut för en olycka eller blivit sjuk, även BB-vistelse fick man ersättning för. Så himla bra tänkte jag och ringde upp numret man skulle ringa för att kräva pengar.

När dom svarade i den telefonen ville de veta hur länge jag legat inne. Hmm, jag åkte in den 13:de januari och åkte hem den 15:de svarade jag. Samtidigt gick jag för att kika i mina papper från förlossningen, och upptäckte då att jag blivit inskriven klockan 00:05 den 14 januari. Funderade lite snabbt på om jag skulle rätta vad jag just sagt till försäkringsbolaget, och kom fram till att jo, det var nog bäst - försäkringsbedrägeri vill man ju inte åka dit för. Nej, jag kom tydligen in strax efter midnatt den 14:de förresten, jag kollade just mina papper från förlossningen rättade jag mig själv. Jaha, då blev det bara två dygn då ja konstaterade man på försäkringsbolaget. Jo, det stämde ju. Och 100:- dygnet fick man i ersättning. Så inom en vecka skulle ja ha 200:- insatt på mitt konto. Tack och bock sa jag och lade på.

Jösses vilken tur att jag rättade mig själv! Ni kan ju bara tänka er vilka följder det skulle fått om det kommit fram att jag snuvat mitt försäkringsbolag på 100:-.

Inga kommentarer: