onsdag 9 juni 2010

Spretig rapport efter två dagar i Finland

Så var andra dagen på konferensen avslutad. Eller ja, egentligen är det första, för igår var det så kallad pre-conferens, så den dagen hörde officiellt inte till konferensen, eller nåt jag vet inte. Hur som helst, jag har varit sysselsatt i två dagar med att sitta och lyssna på folk som pratar. Stundom inspirerande, stundom väldigt tråkigt. Tack och lov är det oftare inspirerande.

Igår hade vi en heldag där vi fokuserade på web services, att berika den egna webbplatsen med andras information kanske man kan säga lite slarvigt. En kvinna vid namn Karen Coombs pratade i ganska precis sex timmar, med två pauser. En del väldigt intressant och informativt, annat blev för detaljerat och djupgående.

Kvällen spenderades ihop med Daniel och Teodor på en finsk restaurang, Aino serverade typiska finska rätter såsom siklöja och renskav. Jag åt en väldigt god laxsoppa och drack ett glas vin till det. Sen tog vi tidig kväll för att vara förberedda inför idag då konferensen alltså startade på riktigt.

Idag har vi lyssnat på flera olika människor som pratat. Dagens bottennapp var den föreläsning som hölls i anslutning till den workshop jag läst. En kvinna som läste precis det som stod på ppt-presentationen hon visade, dessutom väldigt långsamt och i ett otroligt tråkigt tonfall. Tack och lov varade den föreläsning bara 40 minuter eller så. Sen fick vi diskutera i grupper istället. Jag hamnade i en bra grupp med en tjej från Amsterdam, en man från Schweiz och en kvinna från Luleå. Fick många bra idéer i denna diskussion, hoppas bara jag har skrivit ner dem allihop, för jag lär ju inte komma ihåg dem på måndag när jag kommer tillbaks till jobbet.

Om en timme börjar någon slags mottagning på Finska nationalbiblioteket, ska bli spännande att se vad det är för något. Man kunde får en visning också om man ville det, men jag orkade inte riktigt ta mig iväg till den. Dessutom har jag aldrig varit på visning på Sveriges motsvarighet, så då tycker jag det är överkurs att gå på visning här.

Ett väldigt spretigt blogginlägg, men jag orkar inte riktigt formera mina tankar.

1 kommentar:

Malin sa...

Kul att du skriver här så vi vet hur ni har det! Har du hunnit med något besök på Fazer än? Choklad, ljuva choklad!