onsdag 28 april 2010

Visst har vi grävt

Vi kom faktiskt igång i söndags och grävde. Och vi grävde och vi grävde och vi grävde. L grävde (något motvilligt) potatisland. Han orkade göra ungefär hälften.

Här har han precis börjat - och tanken är att landet, som inte bara ska innehålla potatis, ska bli så stort som det område de fyra tegelstenarna som ligger i gräset markerar. Jorden är väldigt bra och lättgrävd, landet hamnar på baksidan av ladugården, precis bredvid grannens åker.

Jag grävde ut en rabatt som varit rabatt tidigare också, men som inte blivit omhändertagen på några år. Vår gissning är att de förra ägarna inte var intresserade av trädgårdsarbete. Hur som helst - nu skulle landet grävas runt. Jag grävde ungefär ett spadtag djupt, vände på jorden, sorterade ut massa gamla rötter och bös. Dessutom plockade jag bort den rad stenar som låg mitt i landet. Det verkar tidigare ha varit ett land i två steg liksom. Men om det varit någon höjdskillnad mellan landen så är den sedan länge utplånad, så jag bestämde mig för att ta bort stenarna. Så här såg landet ut när en bit in i grävandet:


Givetvis hade jag experthjälp. Väldig tur, vem annars är bäst på att slänga jord runt omkring sig hela tiden?

När vi kommit en bit på vägen i grävandet insåg jag att det är nog bäst att sätta om stenarna runt landet. L fick rycka in och hjälpa till lite eftersom vissa av stenarna var rätt stora och tunga att hantera. Här är landet färdiggrävt - stenarna runt omkring är omsatta och i landet finns både kogödsel och ny jord:

Så idag var det dags att införskaffa lite perenner att plantera i landet. Jag och Fred gav oss iväg till Landvetter trädgårdsforum för att spana på plantor. Eller ja, jag spanade på plantor och Fred spanade på vatteninstallationer och fiskar. Jag fick köpt en del, Fred fick inte köpt något (även om han nog gärna hade velat ha med sig allt han pillade och kollade på).

När vi kom hem placerade vi ut växterna där vi tyckte att de passade, sen grävde vi ner dem. Det ser lite fattigt ut, men än är inte allt på plats. Dessutom förväntar jag mig att allt ska sprida sig.

Så vad finns då i landet nu? En luktpion, en bondpion, löjtnantshjärtan, purpurviva, akleja, höstanemon, prästkrage och rosenkrage, kärleksört och vintergröna. Dessutom ska jag stoppa in astilbe och lite mer höstanemon.

Nu har vi gett oss på nästa rabatt som ska grävas ut. Mer om det en annan dag.

3 kommentarer:

bollebygdsbo sa...

Det är så härligt att få följa er i vardagsbestyren.
Duktig grävare ni har!
Han har ju kusinerna att brås på också. ;)

Lena sa...

Bra jobbat! Det är hårt arbete att ha trädgård, men rätt roligt också :)Kan ni inte gräva ut en damm så Fred kan få köpa guldfiskar med sig hem nästa gång?? ;)

Katharina sa...

Ja - bara ingen berättar för honom att kusinerna har en grävmaskin att gräva med. =)

Lena, farmor och farfar har damm med fiskar i. Han får hålla sig till att spana där. =)