torsdag 8 april 2010

Nu börjar orden komma

Idag efter maten sjöng vi lite jag och Fred. Han gillar att sjunga. Eller ja, han sjunger inte så mycket han gör rörelser. Hjulen på bussen - sex verser, Vi hamrar och spikar och bygger en bil, Nyss så träffade jag en krokodil - massa rörelser till allt. Så testade jag Lilla snigel, vi har inte sjungit den här hemma innan, men det hade dom uppenbarligen gjort på dagis för helt plötsligt var det inte rörelser, helt plötsligt sjöng han med - "atta ei, atta ei, atta ei" - jag blev väldigt förvånad. Det har inte varit så hemskt mycket ord från honom innan men nu smyger de sig på ett efter ett.

Tänkte mig nu göra en liten lista över ord som Fred faktiskt har. Inte särskilt intressant för gemene man, men jag orkar inte hämta hans babyalbum och skriva upp det där - så jag gör det här istället. Dessutom kan det vara bra att ha en ordlista om man nån gång skulle komma att språka med honom.

Freds ordlista:
Mamma - för ett tag sen var det bara pappa eller pappi, både till mig och L, nu är det mamma, både till mig och L.
Waowao/Wowao - morfar, mormor, farmor och farfar - varför göra skillnad, det är ju nästan samma sak, dessutom används benämningen även om farbror Jonas, ibland får han heta Jiujiu också.
Bui - Buss och lastbil
Blle - bulle men också muffins eller annan kaka.
Blla - moster Gabriella
Lotta - fröken på dagis
Mätta - kompis Märta på dagis
Too - Två kompisar som heter Tor på dagis
Pippi - Pippi Långstrumpdockan och fåglar (jag undrar för övrigt om han är införstådd med att Pippidockan inte är en fågel...)
Titta - förklaring överflödig
- kombineras ihop med valfritt annat ord Blle dä! Mamma dä! Waowao dä!

Dessutom djurläten för kossa (en blandning av muu och buu), ugga (hoho), gris (mrrh), häst (iiih), får (baa), hund (vovo), katt (maau), elefant (schlurrr eller nåt), pipipi (fågel), orm (tssss), spöke (ooooo) tiger/lejon (erhhh eller nåt).

1 kommentar:

Lena sa...

Imponerande må jag säga!