onsdag 12 mars 2014

Språkinlärning

Att få vara med när ett barn tar sitt språk i besittning är väldigt roligt. Roligt både som i haha-roligt men också "vad glad jag är att få vara med om detta"-roligt. 

Vera pratar väldigt mycket, och har så gjort ganska länge. Men det finns ju hela tiden nya ord att lära in. OCh när man har hört ett ord måste man ju liksom testa det i alla möjliga sammanhang för att se var det passar in.

- Har ni sjungit idag på dagis Vera?
- Nej, inte riktigt ordentligt.

- Den här tröjan passar nog dig till hösten Vera.
- Du menar höften mamma?
- Nej, jag menar hösten.
- Jag tycker att höften är mycket bättre.

Annars är alldeles favoritordet just nu. Det kan användas när som helst:
Jag är alldeles mätt.
Sofia fryser alldeles.
Jag är alldeles sugen på att dega.

Inga kommentarer: