måndag 10 oktober 2011

Jag vill bara säga en sak

Borde kanske ha ett inlägg om första veckan på jobbet. Men se det blir det inte nu. Istället en kraftig uppmaning:

ANVÄND REFLEXER!

Det har blivit höst. Det har blivit mörkt. Man syns inte när man rör sig ute i trafiken. Idag var jag nära att köra på en fotgängare som promenerade i godan ro på en smal 70-väg klockan kvart i sju på morgonen utan reflexer. Jag fick möte med en buss på sagda väg och gick ut ordentligt mot min sida av vägen. Strax innan vi faktiskt möts jag och bussen inser jag att det går en människa på min vägkant. Kraftigt tramp på bromsen och det ordnade sig, men det var inte många meter tillgodo. Usch. En reflex är inte dyr, det är inte jobbigt att ha den på sig och den gör oändligt med nytta. Enda problemet som jag har upptäckt med reflexer är när man har en reflex i snöre och en nyckelknippa i samma jackficka - det trasslar in sig bra emellanåt. Men se jag har en lösning på det - lägg nycklarna någon annanstans. Ni ser, inga anledningar att inte använda reflexer. På med dem bara! Snälla.

Hur som, det var bara det jag ville säga. Nu ska jag testas skarpt på jobbet för första gången sen jag kom tillbaks efter föräldraledigheten. Jag ska öppna hela stället, och ha pass på det. Vojne, vojne. Men det ska nog gå bra.

// Hon som tar på reflexväst när hon ska hämta tidningen på morgonen

3 kommentarer:

bollebygdsbo sa...

Bra! Du är din mammas dotter - blir lika irriterad över att folk har så dåligt vett när det gäller reflexer.

Caisa sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Caisa sa...

REFLEXVÄST och PANNLAMPA brukade jag använda! Men Pannlampa kanske e overkill för att hämta tidningen! Om man inte vill börja läsa på vägen tillbaka..